CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Monday, June 18, 2012

budak adalah paling jujur berkata-kata

situasi 1

iman: auntie ni, gemuk la...
aku : auntie gemuk sebab ada baby dalam perut...
iman : oh ye ke..(sambil bercakap dengan sepupu dia)..auntie gemuk sebab ada baby la...
aku: (dalam hati..auntie memang gemuk kalo tak mengandung pun)
en.suami : kecik hati la tu orang cakap dia gemuk
aku : takda maknanya...

situasi 2

aku,mak,kakak,adik nak pegi pasar malam tanpa membawa budak kecil..

mak fasha:fasha tak payah la ikut pegi pasar malam, fasha kan pening..nanti kat pasar malam fasha nampak semua orang terbalik
aku: fasha ikut la atuk pegi kedai...
fasha : ok...fasha ikut atuk pegi kedai la...

3 jam kemudian, kami pun balik dari pasar malam. belum pun sempat kami turun kereta..

fasha : mama! mama!  fasha pegi kedai dengan atuk tadi...fasha takde nampak orang terbalik pun, semua elok je...
(fasha  bercakap pelat, 2-3 kali kami suruh ulang apa yang dia kata,sebab kami tak faham..huhuhu)
aku: tu maksudnya fasha dah sihat, tak pening da...

situasi 3

malam tu, fasha pening lagi...sambil menangis-nangis..

baba fasha: kalau sakit kita kene bertenang dan bersabar, kalau menangis akan bertambah sakit...

fasha pun tidur dalam kesakitan....sehingga esok pagi pun masih sakit...
tiba-tiba lepas makan nasi lemak, fasha kembali sihat seperti biasa..dah tak pening...bercakap seperti biasa...

aku: fasha tak pening lagi ke...
fasha: fasha dah tak pening..semalam baba kata kalau sakit kita kene bersabar....
aku :  memangla..kalau kita sakit kita kene bersabar dan jangan menangis..kalau menangis nanti lagi bertambah sakit...ingat Allah banyak-banyak..
fasha : fasha dah bersabar la...(sambil makan mangga cicah petis dengan selambanya..)
aku : ok.(aku tak pasti samada dia faham maksud bersabar itu atau tidak)


No comments: