CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Tuesday, September 6, 2011

Baju Nikah

kain baju nikah untuk lelaki dan perempuan da beli kat Jakel shah alam masa nak betunang hari tu...owh..mak tejebak! nafsu tak tertahan nak membeli...color grey..aku tak tahu la napa aku beli grey...padahal aku nak color turqoise...huhuhu..redha la..

RM500++ da pun melayang....(jangan kata kain tu mahal,nanti aku sedih..huhu)

sekarang yang jadi masalah....nak buat baju nikah tu samada kebaya atau kurung moden atau baju kurung biasa atau jubah....badan aku yang berbentuk pear ni,bahagian bawah yang terlebih isi ni,perlu disembunyikan dan yang penting nampak sesuai dan aku selesa...

1. kebaya - dalam hati ada 40% .

2. kurung moden - 50% hati nak buat baju ni..tapi kene ty pendapat kak long dan tailor yang nak jahit baju ni..samada sesuai atau tak dengan kain

3. baju kurung - ada 5% hati nak buat baju ni..tapi rasa macam biasa sangat..tp mungkin cantik..mana nak tau kan...pun kene tanya tailor

4.Jubah - ada 5%..tp pakai jubah mcm tak sesuai je dengan aku..

tunang cakap- buat je la baju apa,janji jangan yang pelik-pelik...takkan nak buat baju superwomen guna kain chiffon??


sesuai tak kami bersanding nanti? Ini bukan kain sebenar..ini percubaan..rupa-rupanya macam ni la salesgirl tu akan buat bila orang beli kain nikah..habis dililit badan ko dengan kain..kelas ko jah!

kene cari kain untuk lining..sebab tailor cakap chiffon tu lembut,tak sesuai lining keras.itulah padahnya membeli mengikut hati..kene kuar duit lagi..

baju nikah ni kene buat cantik-cantik,sebab aku nak pakai balik masa majlis bertanding..ehh..majlis bertandang la nyah...jimat!!

Nota Kaki: seelok-eloknya sebelum beli kain, berbincang dulu dengan tailor baju apa kita nak buat dan kain yang sesuai.sebab masa beli kain nikah memang korang akan rambang mata! kecuali korang orang yang kebal hatinya...

1 comment:

Tinta Farah D said...

akak, suusah jugak ek nak cari kain ..susah disebabkan mata sudah rambang ... saya baru bercadang nak cari ke jakel.. nak cari warna putih ja..