CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Thursday, May 17, 2012

16 minggu usia kandungan

fatal development - 16 weeks
info : Your baby is now about the size of an avocado (about 5 inches / 11.6 centimetres long from crown to rump and weighing approximately 4 ounces / 100 grams). In the next three weeks he'll go through a tremendous growth spurt, doubling his weight and adding inches to his length. 

1st trimister(1-3 bulan pertama) sudah berlalu, alhamdulillah takde adegan muntah-muntah diwaktu pagi, tengahari atau malam yang melampau. muntah hanya terlebih makan, tgk org muntah rasa nak muntah jugak, terlebih minum air dalam satu masa..dan kurang selera makan...TETAPI hanya berselera makan jika ianya dimasak dirumah,malah makan bertambah-tambah tanpa sedar..

 rutin pemakanan yg diamalkan:

1. aku makan shaklee supplement untuk ibu mengandung. aku rasa aku perlukan vitamin. sebab pemakanan aku tak cukup sihat dan kurang khasiat. dan alhamdulillah, aku rasa sihat dan bertenaga  sepanjang 3 bulan ni.semoga aku dikurniakan kesihatan yg baik sepanjang mengandung hingga melahirkan...amin.

2. en.suami suruh makan banyak ikan, sikit ayam dan kurangkan daging. reason, kurang kolestrol dan kurang lemak..ok, kolestrol aku memang tinggi masa tak mengandung..so, aku memang takut kalau kolestrol aku naik masa mengandung ni

3. mak aku ada darah tinggi, aku berdoa sangat aku dijauhkan penyakit darah tinggi ni masa pregnant..aku dah dengar banyak kes darah tinggi datang masa megandung je..minta dijauhkan..insya-allah

4. en.suami tiap-tiap hari suruh minum air soya, reason nak anak putih..tak boleh blah..saya menurut perintah.

5. minum susu anmum materna untuk pembentukan tulang, kalsium etc ...kalau ikutkan tak nak pun minum susu, tapi bila ingat baby dalam perut, dengan rasa positif mesti nak minum susu...

6. lunch mesti mau nasi + ikan/ayam/daging + sayur ....makan nasi sekali je sehari...dan tak bole makan yg berkuah-kuah ni, amik yg lauk kering-kering je...kalo ada kuah,x lalu makan..(pengecualian makanan masak dirumah ye)

7. makan malam, makan roti putih atau buah dan minum susu..ehhh..pengecualian malam ni, tetiba mengidam maggi+telur,masak guna rice cooker..habis plak tu...tahun depan plak aku akan maggi, maggi tak baik untuk kesihatan walau kamu tidak mengandung ye...

rutin harian : setiap hari mesti mau sampai rumah sebelum pukul 7mlm..mau layan SEINDAH SAKURA, dah jatuh WAJIB plak rasanya dengan kehadiran cikgu PahrinAmat....sekian.

No comments: