CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Saturday, January 17, 2009

Mutiara Kata

Aku baca majalah DARA sebelum kuar g penang semalam..
rasa macam nak share ngan semua orang..

Daripada Abu Hurairah r.a,sabda Rasullah s.a.w,maksudnya:

"janganlah kamu membenci bapa-bapa kalian.Sesiapa yang membenci bapanya bererti ia kafir"

Riwayat Muslim


HURAIAN
1. seorang ibu mahupun bapa tidak akan menjadi ibu dan bapa tanpa anak-anak dan begitulah sebaliknya.Oleh itu ibu bapa berhak mendapat penghormatan daripada anak-anak mereka sama seperti anak-anak mereka berhak mendapat kasih sayang daripada ibu bapa.

2. Islam melarang keras anak-anak mencela atau memarahi ibu bapa dengan bahasa yang kasar.Anak yang mengasari ibu bapa dianggap sebagai anak derhaka yang diharamkan syurga ke atasnya oleh Allas SWT di akhirat kelak.

3. Bagi mendapatkan anak-anak yang baik,ibu bapa hendaklah terlebih dahulu menunjukkan pergaulan yang baik dengan anak-anak.Apabila anak-anak yang soleh ini dapat dibentuk,tiadalah permusuhan dan perbalahan dalam keluarga.Masing-masing akan saling sayang-menyangi antara satu sama lain.

NOTE:
Hormat dan sayangi ibu bapa kita sementara mereka masih hidup di dunia ini.huhuhu..tetiba rindu kat mak & abah aku..jom balik kampung weh cuti raya cina ni..sebelum korang kene sumpah jadi batu..huhuhuhu

1 comment:

NoRRiECollection said...

Tul tu Cik Ani, hormatilah mereka berilah apa yg diminta selagi tidak melanggar hukum Tuhan.Moga kita semua berbahagia bersama mereka,kepada yg telah kehilangan mereka...doakan kesejahteraan mereka..al-fatihah..
Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat