CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Thursday, August 25, 2011

baliklah...

baliklah..balik kampung..

tebayang-bayang,sessi bermaafan bila tiba hari raya...kebiasaannya aku n family tak bermaafan masa pagi raya..kami akan bekumpul bermaafan bila semua ahli keluarga dah ada..tahun ni agak sedih,abang aku tak balik raya,belajar pondok kat surabaya..3 tahun lagi baru balik..takpelah,menuntut ilmu perlukan pengorbanan...minggu lepas baru jumpa mak abah,tapi itulah yang buat aku lagi rindu nak balik dan jumpa mereka..dasar anak cengeng!

pada yang ada mak abah lagi..baliklah beraya bersama mereka..selagi mereka masih hidup,masih bernyawa..jangan menyesal bila mereka dah meninggalkan kita..menangis air mata darah sekalipun,mereka tidak akan kembali..mak abah kita semakin tua, sudah tiba masanya kita menggembirakan mereka...

baliklah kekampung pada pada mereka yang sedang bergaduh atau bermasam muka dengan mak abah, balik lah...sudah sudah la merajuk..sudah tiba masanya kita mengalah..setiap manusia itu melakukan kesilapan,tapi setiap manusia juga perlu diberikan kemaafan...

baliklah cium mereka...Ingat lah,masa kita kecil mereka sudah jenuh bersusah-payah untuk kita..beri makan,beri pendidikan,beri pelajaran, segala-segalanya untuk kita...mereka tidak pernah meminta untuk dihargai,disanjung,dihargai...malahan mereka sentiasa mendoakan kesejahteraan kita...

baliklah jenguk mereka...jangan lagi persoalkan kesalahan mereka pada kita..tapi persoalkan pada diri,apa kesalahan yang dah kita buat pada mereka? apa sumbangan kita pada mereka? apa tanggungjawab kita?

aku tak dapat bayangkan hari raya aku tanpa mak dan abah.. :(
ya allah permudahkan perjalananku balik ke kampung...sesungguhnya aku rindu mak abah aku!

Selamat Hari Raya sahabat.Maaf jika terkasar bahasa.

iklan yang buat aku bergenang air mata kat office ni...







No comments: