CHeKlist Persiapan Ibu dan Anak

Saturday, August 13, 2011

Ramadhan kali ini...

Bagi mereka yang berumur 40 tahun,sekurang-kurangnya dah 30 tahun dia sudah berpuasa. Bagi aku sendiri yang dah berumur 31 tahun, lebih kurang 21 tahun da berpuasa(termasuk tahun yang aku suka minum air masa ambil wuduk).

setelah 21 tahun berpuasa...persoalan nya....adakah ibadah puasa selama ini...
meninggalkan bekas?adakah aku semakin insaf?sabar dgn ujianNya? semakin reda dgn ketentuanNya? semakin ikhlas beibadat?semakin yakin kepadaNya? semakin ingin dekat kepadaNya? semakin takut berbuat dosa?

ataupun...semakin lama puasa aku semakin...
jauh dengan NYA? pemarah?pendengki? boros? tidak sabar? ego? culas solat?suka berbohong? semakin menurut hawa nafsu? tak tutup aurat? jarang mengaji? suka mengumpat? begosip hal orang?

Hati yang jujur ini sedang menggeletar!!!

Semoga Ramadhan kali ini memberi inspirasi untuk aku berubah..Amin.

No comments: